ARCTIC LIVING I KIRKENES

Kirkenes, på den nordligste spissen av Europa, vil overraske deg. Den lille byen, med sin artiske beliggenhet, ligger fargerikt spredt rett ved fjorden. Selv om vi har i underkant av 10.000 innbyggere i kommunen og rundt 6.000 i Kirkenes, finner du et overraskende godt utvalg av butikker, restauranter, hoteller og privat overnatting. Vår utmerkede infrastruktur gjør livet enklere for både oss innbyggere og alle besøkende: det er en moderne flyplass (direkte forbindelser til Oslo og Tromsø), sykehus, kino, konserter og mye mer. Likevel har Kirkenes beholdt sin sjarm og her kan du ta del i «det arktiske livet».
På bare 10 minutter kan du nå den fantastiske naturen og villmarken som omgir Kirkenes. Her kan du delta på ulike aktiviteter, enten på egen hånd eller med en organisert utflukt.
Alle som er interessert i vår historie kan delta på en omvisning i Andersgrotta eller besøke Grenselandsmuseet.
Kirkenes har vært et profesjonelt reisemål som har ønsket deg hjertelig velkommen i over 30 år. Det hele startet med sommerturisme og Hurtigruten som legger til kai hos oss hver dag klokken 9. Vi har også vært et populært vintermål i 15 år, og vi er nå et spennende reisemål uansett hvilken måned du velger.
Kirkenes imponerer med sin 100% pålitelige og magiske vinter, mye nordlys, garantert snø og uberørt natur. Avstandene er korte og gjør det veldig enkelt å reise lokalt.
Om sommeren og høsten kan du gå på fotturer og nyte midnattssolen.
Jeg liker å kalle Kirkenes et innsidetips fordi vi ikke har noen direkte flyforbindelser til andre land. Dette har den ulempen at du alltid må reise via Oslo. Fordelen er imidlertid at vi ikke er like overfylte som andre nordnorske destinasjoner. Kirkenes er absolutt verdt et besøk og her vil du fortsatt oppleve den originale nordnorske sjarmen.
VELKOMMEN

BESTE REISETIDENE

Vil du oppleve den fantastiske sommeren? Så besøk oss mellom kl juni og august. Alt kan skje i løpet av denne tiden: det er sommerdager med 25 C eller varmere. Men det kan også bli kaldt. Vær forberedt på hva som helst. Heldigvis har jeg aldri opplevd snøfall om sommeren. Men det har nok allerede skjedd. Sommeren egner seg for fotturer, besøk i Pasviktal og nasjonalparken. Det er båtturer. Eller vil du bade i våre idylliske fjellvann? Et besøk på stranden i Grense Jakobselv med midnattssol anbefales.
Midnattssolen kan sees fra midten av mai til midten av juli. Mer informasjon om midnattssolsjekk her: Midnattssol i Kirkenes
Mer informasjon om vår sommersjekk her: Sommer i Kirkenes

Sensommer og høst fra den slutten av august til oktober er et innsidetips. I løpet av denne tiden kan du beundre de fantastiske høstfargene, plukke bær og nyte naturen i all sin prakt. Og hvis du er virkelig heldig kan du se nordlyset.
Mer informasjon om nordlys sjekk her: Nordlys i Kirkenes
Mer informasjon om vår høstsjekk her: Høst i Kirkenes

Vår store stjerne er vinter. Her kan vi garantere snø og vinter, vanligvis fra november til midten av april. Vinteren er tørr og magisk. De kaldeste tidene er desember, januar og februar. Solen kan sees igjen fra midten av januar. Ønsker du å oppleve en skikkelig kald vinter, bør du besøke oss i denne tiden. Og selvfølgelig er dette også den beste tiden å se det berømte nordlyset.

Mer informasjon om nordlys sjekk her: Nordlys i Kirkenes
Mer informasjon om vår vintersjekk her: Vinter i Kirkenes

VIL DU BESØKE OSS? Sjekk her:
Hvordan reise til Kirkenes

NOEN FAKTA OM KLIMA, NATUR OG BEFOLKNING

• Kirkenes har 3500 innbyggere, Sør-Varanger kommune har 10.000 innbyggere
  • Sør-Varanger deler grense med både Russland og Finland
  • Våre viktigste forretningssektorer: Turisme, Kimek Ship Yard, forretninger med Russland, sykehus, militærbase (GSV)
  • Midnattssolen skinner i Kirkenes er fra 17. mai til 21. juli.
  • Polarnattsesongen i Kirkenes er fra 21. november til 21. januar.
  • Sammenlignet med andre kystdestinasjoner i Norge har Kirkenes et tørt klima med lite nedbør året rundt.
  • Nordlys kan sees fra september til slutten av mars. Hvis du er heldig vil de dukke opp, men det må være mørkt og klar himmel.
  • Kommunen er viktig i et geologisk perspektiv som stedet i Norge med den eldste berggrunnen (ca. 2,8 milliarder år gammel).
  • Området rundt Kirkenes har Norges største brunbjørnbestand med rundt 40 individer registrert (2015).
  • Gjennomsnittstemperaturen i juli er 10 °C, mens gjennomsnittstemperaturen i januar er -13 °C.
  • Rekordlav temperatur i Kirkenes er -42 °C, mens rekordhøye er 30,3 °C.
  • Sør-Varanger har en nasjonalpark i øvre Pasvikdalen: Øvre Pasvik nasjonalpark. Besøkssenteret for parken ligger i Svanvik

NETTKAMERAER I KIRKENES-OMRÅDET
Utsikt over sentrum: www.youtube.com/watch?v=69qgs-4i1T8
Utsikt over Bøkfjorden: www.youtube.com/watch?v=UE4MDRNwGU8

HVOR DU SKAL SOVE I KIRKENES

Kirkenes og regionen tilbyr en ranch av ulike overnattingssteder: hotell, gjestehus, hytter eller privat overnatting. Vi hjelper deg gjerne med å finne et hyggelig overnattingssted i og rundt Kirkenes. Du kan også sjekke https://www.visitkirkenes.info/en/sleep/ for mer informasjon.

HVOR Å SPISE I KIRKENES

God mat og lokale råvarer er noe du får oppleve i Kirkenes: reinkjøtt, kongekrabbe, fisk og mye mer.
Du kan få det ferskeste og beste kongekrabbekjøttet på en av våre utflukter, som alle inkluderer en kongekrabbemiddag. Turene går hele året.
Vennligst sjekk her for våre kongekrabbeturer: www.bookingkirkenes.no/shop/

Aurora Restobar (meny lagt til) i Dr Wesselsgate. Åpent hver dag, søndager stengt
Surf & Turf (meny lagt til) i Dr Wesselsgate. Åpent hver dag.
Thon Hotel Restaurant
Scandic Hotel Restaurant
Kinarestaurant, Dr Wesselsgate 3
Thai mat på Bangkok Restaurant. Dr Wesselsgate 9. Åpent hver dag til 21.00