Grense Jakobselv church at sunset

Midnattsol

Hva fascinerer oss så mye med midnattssolen? Og hvordan kan fenomenet forklares?

I Kirkenes kan du oppleve midnattssolen i hele 2 måneder. Den første dagen solen ikke går ned er 18. mai. Og siste dag med midnattssol er 25. juli. Disse datoene gjelder for Kirkenes. Denne perioden forkortes når man beveger seg lenger sør, og utvides når man beveger seg lenger nord.

Når solen står over horisonten ved midnatt, kalles det midnattssol. Dette fenomenet kan bare oppleves innenfor de arktiske sirkler. Jo lenger man kommer fra polene, desto kortere tidsperiode der solen kan sees hele dagen. På selve polarsirkelen skjer dette på bare én dag – sommersolverv, som faller i juni på den nordlige halvkule og desember på den sørlige halvkule. Vil du finne mer informasjon? Sjekk her: https://www.timeanddate.com/astronomy/midnight-sun.html

Midnattssolen fascinerer fordi du kan miste all følelse av tid om sommeren. Her kan du virkelig snu opp ned på dagen, så lenge du slipper å gå på jobb. Du kan bade i solen klokken 02.00 eller gå på fottur. I tillegg kommer fascinasjonen av det faktiske øyeblikket når solen snur like over horisonten og umiddelbart står opp igjen. Dette øyeblikket i Kirkenes er forresten allerede rundt 23.00 fordi vi er så langt øst. Kirkenes ligger på 30 grader øst.